Verkeerde studiekeuze kost 6 miljard per jaar

Posted on augustus 24, 2010

0


Ons land is jaarlijks ongeveer €6 miljard per jaar kwijt aan verkeerde studiekeuze. dit blijkt uit onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) uit Maastricht. Studenten studeren langer en zijn daardoor pas later beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Gelukkig is er de coolwidget.

Cool Widget

Cool Widget Opeldingenkiezer

Studiekeuze is een van de moeilijkste keuzes in je leven. Vaak moet je op te jonge leeftijd al kiezen wat je wil studeren. Ik weet nog van mijzelf dat ik het allemaal erg abstract vond. Ik vloog ook van open dag naar open dag. Eerst medicijnen, toen toneelschool, toen scheikunde, toen HBO communcicatie om later daadwerkelijk te beginnen aan de studie Film-, Theater en Televisiewetenschappen. Ook daar wist ik af te studeren in drie verschillende richtingen en volgde daarnaast ook vakken bij o.a. Managementwetenschappen en Vrouwenstudies.

Nu kom ik in mijn professie, online brandmanager coolregion, weer met studiekeuze in aanraking. Weliswaar niet voor mijzelf, maar voor aankomende studenten die op het punt van studiekeuze staan. Cool Region is de regiomarketing campagne van de regio Arnhem Nijmegen. Een van onze doelen is het aantrekken van meer (internationale) studenten naar deze regio. We hebben hier prachtige opleidingen en goede opleidingsinstituten. Bovendien zijn Arnhem en Nijmegen leuke studentensteden en is er voor na je studie een levendige arbeidsmarkt in de regio.

Vorig jaar zijn we met de HAN (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) in gesprek gegaan omdat we een regionale opleidingskiezer wilden realiseren. Het idee kwam vanuit het programma B4You, dat erop gericht is meer studenten te laten interesseren voor een technische opleiding. De HAN was meteen enthousiast en eigenlijk zijn we meteen begonnen. Ons enthousiasme werkt aanstekelijk, want inmiddels doet een hele bubs opleidingsinstituten uit de regio mee (roc nijmegen, radbouduniversiteit, universiteit wageningen, van hall larenstein en roc rijnijssel). Dit is dus een uniek samenwerkingsverband geworden, want dit is nog nooit eerder gedaan.

In april is de eerste versie van onze opleidingenkiezer widget, de coolwidget, opgeleverd. Het bijzondere aan de widget is dat het op een nieuwe manier met studiekeuze omgaat. Het is een speels ding dat uitgaat van intresses van de gebruiker en op basis van persoonlijke keuzen een opleidingsvoorstel doet. Door het spelelement kan de gebruiker een heel scala aan opleidingen naar boven toveren. Hierdoor zien gebruikers hoe divers het opleidingenaanbod is. Het zet  aan tot extra nadenken over je studiekeuze.

Hopelijk kunnen we met onze widget bijdragen aan een goede studiekeuze voor onze jeugd. Ook voor hen is het immers zonde dat zij een verkeerde start maken.

NB:  De Coolwidget  heeft als doel om het volledige opleidingenaanbod op MBO-, HBO- en WO-niveau binnen de regio Arnhem Nijmegen onder de aandacht te brengen van middelbare scholieren die zich oriënteren op hun vervolgstudie. De Coolwidget is ontwikkeld in een samenwerking tussen het regiobranding project Arnhem Nijmegen Cool Region, hier vertegenwoordigd door de Stadsregio Arnhem Nijmegen en de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN). De karakters en attributen zijn vervaardigd door Anka Kresse. De widget zelf is ontwikkeld door Four Digits. De achterliggende opleidingendatabase is ontwikkeld door de HAN.

Posted in: Uncategorized